tisdag 27 januari 2009

Trött matte

Usch känner mig trött och har inte lust att göra ngt och Hanna har mer energi än någonsin känns det som. Hon är rätt jobbig ute, lugnet som vi jobbat fram vid hundmöten är som bortblåst och hon reagerar så fort hon får syn på en människa. Hon far runt och drar och lyssnar inte alls. Hon känner säkert av mitt humör oxå...

Idag började vi med ett nytt trick, jag kände att hon behövde få lite hjärngympa och nya saker tröttar mer än sånt som hon redan kan skapligt. Idag har hon lärt sig att backa upp för hela trappan (svängd trappa inomhus). I början erbjöd hon mest sitt och nicka men efter en liten stund förstod hon att hon skulle stå upp och då började hon backa upp för trappan med en gång. På ena trappsteget stannade hon och bugade oxå, knasmaja.

Igår var vi hundvakter åt Kenzo, Hanna verkade mest irriterad. Hon kröp in och la sig i bilburen men det hindrade inte Kenzos framfart för han gick in där med och då morrade hon. Hon klev ur bilburen och då stängde jag den så hon inte kunde gå in där igen. Vi var ute och gick en sväng men vi gick snabbt in igen och drog med min mamma ut på en längre sväng. Vi gick runt i olika kvarter och mötte samma hund två gånger och fick två misslyckade hundmöten med den hunden. Hade inte den gjort utfall så hade nog Hanna varit tyst tror jag. Hanna var helt bedrövlig i kopplet och Kenzo likaså, jag tror dom stressade upp varandra. Hon blev aldrig rädd för det var ju miljöträning för henne och när grannens vuxna dotter (utan hund) gick förbi blev hon naturligtvis utskälld av både Kenzo och Hanna men Hanna gick fram och hälsa med en gång. Hon satt iof på huk men ändå!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Villgott var också överladdad imorse. Vad jobbigt det är! Jag blir alldeles hyper när V beter sig sådär. Som tur är så händer det alltmer sällan. Imorse var det nog mitt eget fel, jag vill ha bort hans "sölande" och sina extrema låsningar när han nosar så jag rörde mig hela tiden, oavsett om han stod stilla och nosade eller segade - det gjorde att han verkade lite uppskruvad och orlolig men han gick i alla fall framåt, jag får se hur jag utvecklar det, jag vill ju inte att han stirrar upp sig bara för att han blir mer aktiv? En fin balansgång det där....

Har du testat att bara stanna eller sätta dig ner (och andars lugnt) på en bänk och vänta ut henne(kort korta stunder ibörjan, gå vidare när hon precis går ner i varv) när hon är uppskruvad när ni är ute?

Vad duktig hon var på att backa uppför trappan! Jag har aldrig testat att låta V backa upp för någonting - han backar bra på marken så det kanske kan bli något framöver?

Hannibanni & Chippendale sa...

Ja det är hopplöst när dom blir stirriga. Jag funderar på om det kan bero på att det var några dagar sedan hon fick springa i linan. Jag passade på att göra det när det var snö och då fick hon springa ca 1 timme/dag men nu har det bara blivit koppelpromenader det sista?
Jag har försökt att få henne att lugna ner sig men det är jättesvårt, det är tom svårt inomhus utan störningar (om hon är uppe i varv inne alltså)

Ja att backa upp för trappan gick som en dans. Hon har bra bakdelskontroll och backar väldigt gärna. Det går säkert jättebra för Villgott oxå.

Anonym sa...

Du har nog rätt i att springet i benen har mycket med hennes sinnestillsånd att göra. Vädret är ju bedrövligt (även om det är lite bättre/torrare idag)så det blir inte många lösturer för oss heller.

Hon lär nog bli ganska matt av alla nya intryck på HC! Det skall bli intressant att följa eran resa!