tisdag 20 januari 2009

Rumänien

Hanna kommer från Rumänien. Hon var ca 6 månader när ngn slängde in henne i ett av hägnen. Man vet inte vem det var som slängde in henne utan en dag fanns hon bara där. Folk osm lämnar in hundar till hägn vill inte ge sig till känna utan det sker nattetid när ingen ser. Vad hon varit med om innan hon kom till hägnet är det ingen som vet men jag har ju mina aningar om att hon varit hos ett äldre par som behandlat henne illa för hon reagerar på piskljud och vi har en ständig kamp med pensionärsmöten när vi är ute och går. Hanna kommer från en av dom "finare" hägnen i Bukarest och alltså inte av ngn av hägnen som ses på filmen nedan.

Happy Tails är en nystartad förening som hjälper hundar på plats i Rumänien. I december var det ett gäng som åkte nerför att fota, filma och kolla läget. Filmen finns här: http://www.youtube.com/watch?v=BiRhHYc8eyk&feature=channel_page

Så här ser det alltså ut i Rumänien, Tamara som är med på filmen åker runt till hundar som har ett hem (men inte sköts speciellt bra, det sitter fast i kedjor utan skydd för väder och vind osv.) och ser till att dom får mat, vatten, koja och bättre levnadsförhållanden.

Elena heter en tjej som tar hand om hundar och dom är i ett stort hägn där dom lever dag ut och dag in. Elena ger dom mat, vatten och dom har kojor att krypa in i.

Hundarna har ett helvete i Rumänien, dom är inte värda ngnting. Tidigare år blev dom fångade av hundfångare och hade en plågsam död framför sig. Man avlivade inte hundarna på samma sätt som vi i Sverige när vi låter en hund somna in utan dessa hundar torterades till döds om dom inte hinner svälta ihjäl eller blir dödade av en annan hund i slagsmål i väntan på sin tur i dom kommunala hägnen dit dom förs av hundfångare. Man brydde sig inte om ifall det var en valp eller om hunden var dräktig. Sedan 2007 har Rumänien en djurskyddslag och 2008 fick Bukarest en ny borgmästare så nu får man inet avliva hundarna om dom inte är svårt sjuka, agressiva eller väldigt gamla. Detta har lett till att gatorna och dom kommunala hundhägnen är överfulla av hundar av oönskade hundar som ingen vill ha.

Happy Tails är som sagt en svensk förening som hjälper till på plats i Rumänien för att hundarna ska få det bättre och att synen på hundar och hundhållning ska ändras. Man jobbar bla med steriliseringsprojekt så att hundarna inte ska kunna föröka sig. Det är ett stort jobb och det kommer att ta tid. På deras hemsida kan man skänka en slant eller man kanske har mediciner, leksaker, bandage,fästingmedel,loppmedel eller annat som man kan skicka till föreningen som sedan ser til latt det kommer fram till dom rumänska hundarna. På hemsidan finns även två webbutiker, en där man kan köpa saker till säg själv och pengarna går till föreningen och en där man kan köpa direkthjälp till hundarna så som vaccin, hundmat, värmedynor mm. All hjälp tas tacksamt emot, stora som små summor. Gå in på www.happytails.se för att veta mer.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Usch, jag lider när jag läser om när djur far illa. Hemskt, obegripligt och vidrigt!

Intresserad av en promenad någon kväll? Jag jobbar till 17 så jag skulle kunna vara uppe hos dig vid 18.15 tiden, skulle det vara för sent? Hör av dig om du vill!

Hannibanni & Chippendale sa...

Ja det är fruktansvärt. Ibland glömmer jag bort var Hanna kommer ifrån och det är ju inte så konstigt att hon har sina rädslor med tanke på vad hon har varit med om.

Nej 18.15 är inte försent. Jag kan alla dagar så bestäm du när det passar dig!

Anonym sa...

Kan du redan ikväll? Det är så tråkigt att gå själv när det är såhär tríst ute, Villgott behöver piggas upp med lite damsällskap!

Hannibanni & Chippendale sa...

Det passar perfekt ikväll! Hanna har bara fått gå korta rundor idag så hon behöver verkligen ut och gå ikväll.
Vill du köra hälsa träning med Villgott? För i så fall kan jag komma utan Hanna först precis som vi gör på söndagarna.

Anonym sa...

Näe, jag behöver inte köra hälsaträning på V. Däremot så kan jag vänta med att släppa ut V tills Hanna har hälsat på mig om du vill? Det kanske kan vara bra om hon är osäker när det är mörkt? Går ni bara före en bit sedan när hag tar ut V så får han lugna sig efter hand. Jag måste plocka ihop lite godis till V och byta om bara men jag skall försöka hålla tiden. Jag tar med mig boken också!

Kul med sällskap!

Hannibanni & Chippendale sa...

Ja det vore bra om Hanna fick hälsa på dig först!
Det gör inget om ni är lite sena, du behöver inte stessa. Vi kan träna lite tricks eller nåt medan vi väntar =)

Anonym sa...

Så bra!