onsdag 21 januari 2009

Promenadsällskap

Igår kväll kom Martina och Villgott hem till oss för en kvällspromenad. Det var riktigt kul och trevligt med sällskap för det är lite trisst väder nu och det är svårt att hitta lusten till att gå ngn längre promenad speciellt på kvällen.
Hanna hade bara fått gå korta promenader igår för jag väntade på att hundcampus skulle ringa så Hanna blev riktigt glad när vi gick ut och att Martina och Villgott var med! Hon for runt som en tok i kopplet men tillslut (på hemvägen) lugnade hon ner sig. Vi passade på att miljöträna nu när Villgott var med så att Hanna skulle få lite stöd. Hon var visserligen lite orolig på vissa ställen men det gick mkt bättre än när jag går själv med henne. Kanske är jag mer avslappnad oxå när jag har ngn att prata med och inte fokuserar lika mkt på Hanna och omgivningen?

Idag ska jag bära in bilburen. Jag har tänkt på det i flera dagar men det blir aldrig av, den står ute i förrådet just nu men jag behöver få in den så jag kan skruva dit dom två sista skruvarna. Dom ringde häromdagen från zooaffären att mattan och säkerhetsselen till buren kommit. Jag får åka dit och hämta det nu i veckan och sen måste vi sätta fart med burleken. Jag vill att hon ska få en så positiv bild som möjligt av buren innan jag sätter den i bilen. Hon gillar inte att åka bil men om hon lär sig att det är toppen att vara i buren inne så kanske hon kan få med sig den känslan när buren står i bilen?

Håller på att tvätta för fullt och det ska jag fortsätta med idag. Min garderob är nästan tom och det mesta ligger på golvet eller i tvättkorgen. Det dumma är att jag har så mkt kläder som inte går att köra ihop. Varje tvätt tar en timme så det tar sin tid innan man är igenom hela tvätthögen.

Idag ska jag försöka få in filmerna på datorn. Det krånglade en hel del sist när jag skulle göra det och kameran hängde sig så jag drar mig lite för att göra det.

Nu har jag satt kommando på vinka (men jag tror inte att hon kopplar mitt kommando ännu) och är inne på att vi ska ta tag i nickandet igen. Jag hoppas att jag inte gör det för tidigt men jag kan inte vänta längre...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för igår! Kul om vi kan vara till någon hjälp för Hanna (även om Villgott var lite väl närgången igår, jag skall hålla bättre koll på honom nästa gång) En stor eloge till dig som jobbar på med Hannas rädslor utan att ge upp, bra gjort!

Jag är övertygad om att burträningen kan hjälpa Hanna att trivas lite bättre i bilen.

Åh, dessa trix! Ikväll skall jag nog fila vidare lite på "high five" när det sitter skall jag repetera och döpa nicka. Sedan blir nästa större projekt "spinn" - att snurra åt andra hållet, det kommer bli jättesvårt! När jag har lärt in snurra så har jag nöjt mig med ett varv, jag skall nog tänka lite annorlunda när jag lär in åt andra hållet och försöka få fram ett ihållande snurrande, det kan nog hjälpa mig att se skillnad på beteendena...

Hannibanni & Chippendale sa...

Tack själv!

Tack! Ibland känns det som att man vill ge upp (speciellt när man råkar ut för bakslag och får börja om igen)men man har inte så mkt att välja på. Vi kämpar på och jag försöker gå på läskiga ställen iaf ngr gånger i veckan.

Visst är trixträningen beroendeframkallande, man kan inte sluta! Man får sig många skratt oxå under träningen =)

Hannibanni & Chippendale sa...

Spinn kanske jag skulle testa med Hanna oxå, hon kan bara snurra åt ena hållet och då använde jag target som hjälp. Jag tyckte att det var väldigt svårt i början med klickerträningen att man inte fick använda hjälper. Man var ju så van vid att visa hunden hur den skulle göra.

Anonym sa...

Jag skall testa att shejpa fram spinn helt utan hjälper till att börja med, vi får se hur det går?