måndag 12 januari 2009

Första passet med Aragorn

Igår var det dags för första passet med Aragorn. Det gick inte toppenbra och det blir helt klart en utmaning. Det blev inte så mkt träning för efter en stund la han sig ner och var nog ganska trött på mig =) . Jag började med kontakt men det visade sig att han hoppar upp och nockar en när man får ögonkontakt med honom. Eftersom jag är ganska liten och han en stor Howavart gällde det att stå stadigt på benen! Kontakten gav jag upp ganska snart, jag försökte med att kasta godiset på golvet men han var mer intresserad av att nocka mig. Jag körde lite omvänt lockande och det gick ganska bra problem är att han vill stå VÄLDIGT nära och nästan på mig och jag hade velat köra med att jag backar och han håller positionen medan jag lockar och ger frisignal. Tillslut la han sig ner och då avslutade jag träningen. Nästa gång ska jag klicka för fyra tassar på marken och strunta i ögonkontakt och lägga på det lite senare. Man får inte bli för glad heller för då blir han alldeles för ivrig och kastar sig över en. Jag ska försöka dämpa hans ivrighet och få honom att koncentrera sig istället.

Träffade Kenzo en snabbis igår. Efter att han hälsat glatt på mig gick han ut i hallen och tog sats och slängde sig över mig när jag stod i köket. Det blev lite omväntlockande träning med honom oxå och hade han varit i Aragorns storlek hade han nog nockat mig han med.

Idag har det inte hänt mkt,det är tråkigt väder och Hanna har mest legat och sovit. Det har inte blivit ngn långpromenad idag men det verkar hon ganska nöjd med ändå. Vi har tränat lite på att vinka och det går framåt. Tassen har kommit högre upp men jag vill ha den ännu högre innan jag är nöjd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha! Du verkar vara en riktig hundfavorit! Vad lustigt, att saker och ting inte alltid blir som man tänkt sig. Jag är väldigt snabb på att måla upp olika scenarion, när det sedan inte blir som jag föreställt mig kan jag bli lätt förvirrad...

Lycka till med den fortsatta träningen! Kul att det går framåt med Hanna!

Hannibanni & Chippendale sa...

Det är nog bara för att jag engagerar (stavning?) mig i hundarna. Jag busar alltid med Kenzo när jag träffar honom och så brukar jag ha godis oxå =)

Det ska bli intressant och se hur jag ska få bort Aragorns nockande och hur lång tid det kommer att ta. Jag hoppas att det går fort (fast det tror jag dock inte att det kommer att göra) för han är TUNG!