lördag 31 januari 2009

Frustration

Vi frishejpar allt just nu och Hanna kan bli frustrerad när hon inte vet vad det är jag vill och då har jag ganska lätt för att hjälpa henne genom att sänka kriterierna lite. Jag upptäckte att backa upp för trappan var ett jättebra sätt att tvinga henne att jobba sig igenom sin frustration. Jag sitter på golvet nedanför trappen medan hon backar högre och högre upp, jag har hela tiden koll på vilket trappsteg hon är på när pipandet börjar så att jag hela tiden kan vänta ut henne att ta ett steg till så fort hon blir frustrerad. Ibland går hon ner hela vägen för att försöka knycka en godis ur mina händer men jag sitter bara tyst och väntar ut henne tills hon backar upp igen och förbi steget där hon blev frustrerad. Det var jättenyttig träning och det blev så tydligt för mig oxå, jag visste exakt när hon jobbat en bit till istället för att förstärka för tidigt som jag brukar göra. Hon jobbade på bra och blev riktigt trött efteråt.

Jag blev så full i skratt häromdagen när vi tränade nicka. Jag skulle berömma henne som jag brukar göra och säger Vilken duktig tjej du är och Hanna börjar nickande hålla med mig om saken =) .

Har hittat en hundras som Hanna är väldigt lik, på vissa bilder ser det ut som att det är hon. Det är en holländsk ras och den heter Markiesje. Det är en slags spaniel men den har lite mer päls än Hanna och är lite mindre (ca 35cm i manken och Hanna är ca 45 cm). Det finns tydligen inte så många av den och den finns än så länge bara i Holland/nederländerna. Blev riktigt sugen på en sån men väntetiden är ca 2 år på en valp och den exporteras inte till utlandet just pga att det inte finns så många ännu. Får väl hoppas att den kommer till Sverige, det skulle vara kul att träffa en för att se om dom påminner om Hanna till sättet. Har googlat efter rasen men hittar mest sidor på holländska så jag fattar inte speciellt mkt men dom ska tydligen vara lättlärda,trevliga, älskar vatten och en hund har kommit två på VM för räddnningshundar och det låter som ljuv musik i mina öron.

Om 3 dagar bär det av till HC. Jag har massor att packa och hittills har jag bara fått ihop en matlåda så jag lär få stå en del i köket dom närmsta dagarna. Hundgodiset är iaf klart men jag tyckte inte att jag lyckades riktigt, köttfärspannkakan blev ganska smulig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för senast! Vi måste gått en bra bit. Min stegräknare visade på 19000 steg när jag kom hem!

Har du fått klart dina matlådor?

Ha en underbar dag!

Hannibanni & Chippendale sa...

Tack själv! Oj blev det så många steg! Det var dock inte tillräckligt för att Hanna skulle bli trött...

Jag har tre matlådor kvar, hittade till min lycka lasagne i frysen igår så det blev en låda mindre att laga.

Tack detsamma!