tisdag 6 januari 2009

Miljöträning

Då var vi igång med miljöträningen, har bärjat lite smått och gått på gator här hemma i området som vi inte går så ofta. Det brukar även vara en del hundar som går på dessa gator och då slår vi ju två flugor i en smäll. Det finns även bra gräsytor på iaf ena sidan så man kan öka avståndet om det skulle behövas. Vi började igår och mötte en collie, jag såg den inte först för jag hade solen i ögonen men vi kunde passera den (med ngr meters avstånd) i rörelse utan större proplem. Hanna var lite stirrig men med tonfiskgodis i handen så lugnade hon sig igen. Idag mötte vi en man med två Goldens och Hanna började stirra upp sig så jag valde att ta ngr steg ut på gräset och sätta henne ner. Hon satt snällt och tittade och jag belönade men sen blev hon lite stirrig när dom var nära men jag sa sitt igen och sen satt hon och tittade samtidigt som hon nickade. KnasMaja...
Vi gick förbi en hörntomt och det var en kille som var ute med sin valp (tror jag) i trädgården (i koppel). Valpen skällde som en tok och Hannas svans åkte fort ner och hon ökade på tempot. Det blev ju inte bättre av att killen följde efter oss runt tomten. Gick förbi isbanan idag oxå, Hanna tycker att det är läskigt när dom spelar hockey och skjuter. Vi gick förbi och när vi passerat sa jag snurr och hon snurrade glatt. Folk undrade nog vad jag höll på med när jag glatt och högljutt berömmer min hund. Jag gjorde det för att få henne att slappna av efter isbanan och det funkade ganska bra. Även idag var det ett ljushuvud ute med smällare och Hanna blir rädd men jag fortsatte utan att bry mig och eftersom vi hade en bra bit kvar på vår runda hann hon glömma bort smällandet. Det var inte ngt direkt smällande utan mer som ett smattrande och lät inte speciellt högt.

Idag har vi fortsatt med nickandet. Det ser riktigt roligt ut. Hon använder inte tassen så mkt längre utan hon har fattat att det är huvudet som gäller. Jag får inte till ngr stora rörelser och när jag väntar ut henne får jag ett ivrigt smånickande (små rörelser) men det syns ju att hon nickar och jag ska nog köpa det. Ska försöka filma det imorgon även om beteendet inte är färdigt riktigt ännu. Det kan vara kul att se vägen dit oxå och inte bara färdiga resultat.

Idag har jag fått ihop lite över 7000 steg men jag är rätt nöjd ändå (och kvällen är inte slut än). Jag gick inte upp förrän vid 12 tiden (jag gick inte och la mig förrän vid 5 imorse) så jag sov 7 timmar och det är väl 8 timmar som man ska sova per natt om jag minns rätt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad duktig du är som tar tag i sådana där "tråkiga" och lite svåra saker som miljöträning.

Visst är stegräknaren en bra morot? Jag fick inte heller så många extrasteg i söndags, jag hamnade på 15 000 tror jag. V var helt utslagen under resten av dagen så det blev en lugn och skön söndag.

Nickandet verkar gå framåt? Lustigt att hon nickade vid hundmötet. Hon är en rolig tjej, hon verkar vara snabb som attan att koppla ihop saker?

Visst fixade vi hundmötet på gångbanan bra? Det får vi faktiskt vara nöjda med!

Jag ser fram emot söndagsträningen! Förhoppningsvis är det lite mildare så att vi kan testa att köra lite budföring med Hanna. Vi får höras närmare om vart vi skall vara!

Hannibanni & Chippendale sa...

Jag känner att jag måste ta tag i miljöträningen nu men för Hannas del räcker det att gå ett kvarter som vi inte brukar gå för att det ska vara läskigt så jag behöver inte gå så långt.

Jag tycker stegräknaren är jättebra för man vill ju inte vara sämre än dagen innan!

Hon gör allt för godis och provar allt som tidigare lönat sig. Med lite tur så ger det utdelning!

Ja jag är jättenöjd med det hundmötet!

Vi får höras av om var vi ska vara på söndag och vad det är för väder!