torsdag 4 december 2008

Grrrr....!!!!!!!

Jag blir galen, jag sliter snart av mig håret..!!!
Jag vet inte vad det är som har hänt men Hanna har blivit helvild. Hon far fram, har fokus och stenkoll på allt utom mig och hörseln har hon nog glömt ngnstans. Jag som var på så gott humör på jobbet idag, det humöret försvann snabbt när jag kom hem och tog ut Hanna på en runda. Vi får ett hundmöte och Hanna låser sig och jag stannar (för det är glashalt) och Hanna far runt i kopplet och drar mot den andra hunden. Jag gör mitt bästa för att hon ska stanna kvar framför mig (jag har ställt mig med ryggen mot mötet). Hanna drar och sliter och skäller och morrar och den mötande hunden skäller tillbaka lite (men först när dom är ända fram). Jag står irriterad kvar och väntar på att Hanna ska lugna ner sig (vilket hon inte gör) för helt plötsligt börjar hon pipa och vifta på svansen när hunden har försvunnit och då ser jag att det sitter en katt i buskarna bakom mig.
Så här i efterhand skulle jag nog inte stannat utan bara gått förbi då hade hon inte behövt stå still (och ladda upp sig inför mötet)och se dom komma emot oss.
Allt känns så hopplöst just nu, hundmötena har blivit så mkt sämre (så här illa har det aldrig varit). Pensionärsmötena går så där. Problemet är att hon fokuserar och låser sig på alla hundar hon ser. Dom kan vara långt bort och jag lyckas inte bryta henne. Hon fokuserar inte alls på mig längre. ...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan det ha med snön och kylan att göra? Villgott lägger sig direkt på en högre aktivitetsnivå när det är kallt och snöigt ute.

Det finns en uppjö bra övningar som du kan göra!

Klicka så fort du eller Hanna ser en annan hund/människa/pensionär(o så på långt håll). Försök att vara snabb och klicka+belöna innan hon börjar härja. OM hon hinner göra det så fortsätt i alla fall att belöna, hon blir mer bekväm i situationen om hon får tugga/slicka/äta och sannolikheten att hon vänder upp mot dig för klick+belöning i andra liknande situationer ökar, det är känslan hos hunden man försöker ändra här.

Lär in att det är positivt att vända om, det kan du ha jättestor hjälp av om hon blockerar sig mot andra hundar.

LYCKA TILL SÅ SES VI PÅ SÖNDAG!

Hannibanni & Chippendale sa...

Ja det har säkert med snön att göra, hon är precis helvild.

Tack för bra tips! Nu känns det bättre. Har letat fram avsnittet om look at that! game i boken och det verkar hoppfullt! Så olikt allt som man hört tidigare. Jag tycker att boken är toppen och det ska bli kul att börja med övningarna på söndag!

En fråga bara: när jag har k/b hur gör jag sen? Hunden går ju inte upp i rök när hon svalt godiset, ska jag k/b igen då och hålla på så tills den andra hunden försvunnit? Jag tror jag ska ha godis på tub som belöning, det gillar hon skarp plus att jag kan nog hålla kvar henne lite längre hos mig då.