tisdag 9 december 2008

Det vill sig inte riktigt

Igår var jag och köpte en ny klicker och jag trivs bra med den. Den är större än mina andra och ganska lätt att få tag i när den hänger runt handleden. På kvällen ser jag en gubbe med en hund som är på väg bakom huset (vi går framför huset) så jag stannr upp när Hanna står och nosar på ngt intressant (hon har inte märkt gubben med hunden än). Jag väntar tills gubben kommit lite längre innan jag och Hanna kliver fram, jag klickar och ser till att ha kontakt med Hanna innan hon upptäcker dom men hon glömmer bort mig helt och hållet och far ut i kopplet. Hon skäller inte men hon drar och bryr sig inte det minsta om mig när jag klickar.. Gubben med hunden försvinner ganska snart in bakom huset (precis som jag planerade när jag väntade) och jag och Hanna fortsätter rakt fram. Denna gången klickade jag precis innan hon reagerade men hon tappar fokus på mig med en gång och struntar i klicket.
Hmm det blir till att tänka om lite, jag vet inte riktigt hur jag ska få det att fungera. Igår hade jag bara frolic med mig, nu har jag bytt till mild ost på tub men det blir så kladdigt i fickan och jag har inte riktigt fått in tekniken med att hålla tuben i handen samtidigt som jag håller i kopplet och ev. bajspåse samt att högerhanden ska vara beredd med att snabbt ta tag i klickern. Jag får testa lite olika sorters godis (och väldigt smaskigt godis) som korv bitar, köttfärs mm. Jag trodde faktiskt att det skulle fungera igår för vi var inte så nära varandra men det blir till att ta nya tag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle klickat mycket tidigare, när hon stod lugnt och nosade, där hade du haft en chans till kontakt+belöning. Jag är övertygad om att hundarna uppfattar så mycket mer än oss, Hanna hade säkert redan kännt av den andra hunden. Tappar hon fokus - klicka inte, mata istället på utan att klicka. Jag klickar bara när jag får kontakt/fokus eller om hunden är lugn.

Hannibanni & Chippendale sa...

Jag hade kontakt ända tills hon fick syn på hunden (dvs efter nosandet) men så fort hon fick syn på hunden så existerade inte jag längre.. Idag har jag kört utan klickern och tagit fram godiset snabbt när jag sett en hund och det har gått bättre. Vid andra hunden blev hon lite stirrig men jag lyckades få hennes uppmärksamhet. Vi såg aldrig hunden (för det var bilar i vägen) men hon visste helt klart att den var där.

Anonym sa...

Det är nog en bra idé att bara hålla sig till matandet ibörjan, det blir lätt alldeles för mycket att hålla reda på annars.

Själv kräver jag ingen kontakt öht när jag jobbar på det här viset, den får man på köpet på sikt men det är inget jag lägger något värde på när jag startar övningen, det enda jag vill är att få in mat i munnen på hunden.

Kul att det fungerade bättre!