söndag 30 november 2008

Misslyckat pensionärsmöte

Igår när vi skulle gå ut möter vi en gubbe på ett trångt ställe och han böjer sig fram och ska prata med den söta lilla hunden.. Hanna tyckte inte att det var någon bra idé och skäller som en tok, när vi väl passerat gubben dyker hans fru fram runt hörnet och även hon blir utskälld och hon stannar oxå för att prata med hunden och säger att hon inte alls är farlig. Dom som sov i området när vi gick ut var garanterat vakna när vi kom in.. Sen på nästa promenad får vi syn på en tant en bit bort på parkeringen och Hanna skäller ut henne oxå. Nu har vi fått backa flera steg i pensionärsmötesträningen. Den som gick så bra! Suck..

På kvällen (lördagskvällen) var det tydligen dags att plocka fram smällarna.. Hanna ville helst sjunka genom jorden. Det är EN MÅNAD kvar till nyår. Suck..

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tråkigt att hon reagerade så starkt på pensionärerna och att hon är rädd för smällare.

Jag tror nog att du kommer fixa det här med pensionärsträningen, bakslag får man alltid. Har du testat att klicka så fort hon ser en pensionär och belöna och klicka dig förbi? Jag vet att det är hopplöst när folk skall fram och prata och hälsa men i andra mindre närgångna situationer kanske det skulle fungera?

Hannibanni & Chippendale sa...

Jag har faktiskt inte kört med klickern i dessa sammanhang. Istället har jag kört så att jag säger kontakt och sen ska hon hålla ögonkontakt tills jag ger brytsignal. Men när pensionärerna vill hälsa har jag inte brytt mig om att säga kontakt för jag vet att hon inte fixar det ännu. Vi kan möta pensionärer på samma cykelbana utan att hon bryr sig.(det gick inte alls förut) Jag har upptäckt att om jag inte tittar på pensionären som vi möter så stannar inte dom och vill hälsa (iaf i dom flesta fallen)

Anonym sa...

Jag brukar också ignorera mötande, Villgott är känslig för människor som går och tittar på honom och de har en tendens att göra det om jag tittar på dem sas...

Vad bra att du hittat en lösning (kontaktkommandot) som fungerar!

Jag kör en del med klick+belöning på Villgott(klicka för vad du kan, det är inte så noga VAD så länge han håller sig i skinnet), hundmöten och när vi t ex möter barn eller det kommer människor väldigt nära inpå(stoppljus osv) På så vis får jag upp fokus utan att jag sätter kommando på det (som riskerar att nötas ut) Hittills har det fungerat jättebra! Du kommer läsa mer om det i Control Unleashed!

Hannibanni & Chippendale sa...

Jag har tänkt på det där med att klicka för allt. Problemet är bara när jag ska göra det? så som det är idag (=katastrof) så drar hon och sliter så fort vi ser en hund och laddar upp inför det ev. mötet och det vill jag ju inte direkt klicka och belöna...

Anonym sa...

Klicka och belöna så tidigt du bara kan. Om hon beter sig så fortsätt bara att mata, inga klick eller krav på fokus/kontakt.

När jag "klickar för allt" så gör jag det när sinnesstämningen är rätt, när han gör små saker som är bra. Jag har inga direkta krav utan ser små saker som jag förstärker honom för.

Look at that! Är ju en superövning som ni kan köra på både hundar och pensionärer, det står mer om övningen i boken.

Lycka till!