lördag 22 november 2008

Hos vetten med Hanna

Igår var det dags för vaccination, det var ca ett år sedan vi var där sist och då fick Hanna en blixt i sin journal (blixt=munkorg). Hon hade inte varit hos oss så länge då. Igår kunde dom sudda ut blixten för Hanna skötte sig jättebra! Hon stod så snällt på bordet och vetten kunde titta på tänderna, ge henne sprutan och lyssna på hjärtat utan att Hanna sa ett ljud. Jag trodde dock att hon skulle vara lite reserverad mot vetten för det brukar hon vara mot nya människor men hon var inte det minsta! Hon var sitt vanliga glada jag. Vi fick beröm för henne och när våran veterinär ger beröm så menar hon det verkligen. Hanna ser ju lite annorlunda ut än vad hon gjorde sist vi var där. Hon har mkt tjockare päls och hon har gåt upp i vikt (hon var väldigt smal när hon kom, nu är hon lagom). Hon vägde ca 10,7 kg men jag vill nog ha ner henne lite i vikt, inte mkt men lite grann. Hon ska inte gå upp mer iaf.

Vi har fått snö och idag åkte vi ut till landet och promenerade. Jag hade med kameran och tänkte ta ngr fina snöbilder på Hanna. Det var bara det att det inte hade kommit ngn snö där så jag tog inga bilder. Jag får väl försöka ta ngr här hemma imorgon.

Imorgon ska vi träffas och träna med hundarna igen. Jag vet inte vad jag ska träna ännu, kanske blir det apportering igen eller lek. Leken går riktigt bra nu så man kanske ska testa när man har andra hundar som störning.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att det gick så bra hos vetten!

Tack för igår! Villgott var inte lika trött som jag hade hoppats på - han sover nog ikapp idag istället.

Nästa gång skall jag vara bättre på att inte belöna in skall i hälsandet, sedan skall jag nog belöna nosduttar hos mig också. Igår verkade han inte riktigt veta hur han skulle bete sig?

Hanna tycker jag hälsar bra, visst visar hon underkastelse men hon är ju inte direkt rädd? Jag får nog minska på godiset lite (i alla fall sprida det på marken så att det inte kommer direkt från mig) Risken finns kanske annars att jag blir en för stor störning för er när vi skall träna annat tillsammans?

Jag ser fram emot nästa gång vi skall ses!!

Hannibanni & Chippendale sa...

Nej Villgott verkade lite förvirrad vid hälsaträningen, det var kanske dätför som han skällde? En del hundar har ju lätt till skall när dom blir frustrerade (bla min gamle jrt)

Ja jag tänkte ställa lite högre krav nu när Hanna hälsar. Bla att hon ska ha alla tassarna i marken och att hon får äta godiset från marken. (och att hon måste vara LUGN innan hon får godis)

Hoppas vi ses den 7:e!

Anonym sa...

Villgott har extremt låg skalltröskel och skällde redan som valt på ALLT! Det var extremt jobbigt och jag har lagt ner massor av tid och energi på att få honom tyst. Numera skäller han nästan bara när någon skall hälsa på honom/mig eller om någon talar till oss - om någon stirrar på honom så går han också igång. Han kan boffa på småljud och utfallen mot andra hundar jobbar vi fortfarande med men annars så har han avancerat bra. Jag var verkligen chockad över att han tystnade så fort första gången vi körde hälsaövningarna, vi får se om det går bättre om jag lägger till nosduttar även hos mig och om jag i övrigt tar fokus från honom. Han verkade ju stormtrivas med att få studsa runt och skälla - mindre bra.....

Vill du gå direkt på att mata Hanna själv? Det är kanske lättare för dig att se vad du vill belöna samtidigt som det tar fokus från mig?

Jag ser fram emot den 7:e!

Hannibanni & Chippendale sa...

Jag tror att jag ska testa med att belöna hos mig å se hur det går. Sitter och funderar lite på hur jag ska göra...

Anonym sa...

Du kanske skall testa nosduttar du också? Det kan du kanske ha hjälp av i andra situationer också, så slipper människor ta i henne direkt? Det ger henne en chans att få lukta in sig lite?

Hannibanni & Chippendale sa...

haha vad lustigt, Tänkte idag att jag skulle testa nosduttar!
Hur gjorde du med nosduttarna? Hanna kan nosdutta i min hand men jag har aldrig testat med en annan person. Hur förstod Villgott att han skulle nosdutta i min hand? Hanna är ju så hoppig, glad och uppspelt så jag tror inte att hon skulle ens komma på tanken att nosdutta i din hand.. Sen tror jag inte att du ska ha godis i fickan när vi möts (det blir nog för stor störning ibörjan).

Anonym sa...

Jag hade mest kört nosduttar på mig själv när jag testade på dig, sambon hade fått figurera nosdutt också...

Första gången repeterade jag nosduttar på mig själv innan du dök upp så att det låg högt upp på Villgotts lista. Andra gången slarvade jag lite med det, det var nog därför det inte gick så bra...Sedan kom jag på att jag tränat väldigt lite nosdutt med vante på - det gjorde det nog extra svårt för honom, vi får köra utan vantar nästa gång!

Jag skall ta ur allt godis ur fickorna när Hanna hälsar nästa gång.

Testa att kör nosduttar på dig själv och mot familjemdlemmar, när hon förstår innebörden så skall det nog inte vara så svårt att få henne att nosdutta hos mig heller, svarar jag inte upp på hennes yviga hälsande utan förblir passiv och du belönar nosduttandet hos dig så skall det nog gå bra!