fredag 13 mars 2009

Hämta

Idag har jag lagt på kommando på apporteringen eller hämta som jag säger. Det känns lite mer avslappnat med hämta istället för apport. Igår jobbade vi lite med att hämta olika saker (material) och det gick bra ända tills vi kom till metall. Jag tog en sked ur kökslådan och den ville hon inte gärna ta i munnen. Dessutom lät det lite läskigt när hon skulle plocka upp den från golvet. Det lustiga var att när hon väl fick upp den gick hon först iväg från mig och la den en bit bort. Andra gången gick hon inte rakt mot mig utan i en båge runt mig så att hon kom in med den bakom min rygg. Fjärrkontrollen hade hon oxå lite problem med. Annars har det gått bra och hon har fått hämta alla möjliga saker som:
Sugrör
Dl mått (av plast)
Grillpinne (av trä)
Klädnypa
Tidningen
Grytlappar
Burkar
Vattenflaskor (tomma eller med lite vatten i)
Pennor
Plastkasse
Vantar
Mössa
Tejprulle
Tofflor
mm.

Resten av läxan går det sådär med. Sitt och liggkvar har jag kört lite med men jag behöver lägga till mer störningar och där har jg lite dålig fantasi. Sitt och ligg på avstånd tycker jag är svårt. Jag får henne inte att vara långt bort från mig, hon är ju runt fötterna på mig när vi tränar ;) Hon har backat bort från mig och då har jag sagt sitt resp ligg och det har funkat bra iaf med sitt. När jag säger ligg kryper hon gärna fram en bit. Men jag vill inte att det ska bli en kedja av det här.

Koppelträningen går pinsamt dåligt. Det är ju SÅ tråkigt att träna men tar jag bara tag i det och är konsekvent skulle det säkert gå bra för hon lär sig snabbt men det är svårt att vara konsekvent, speciellt på morgonen.

Förbudsträningen och hälsaträningen har vi inte tränat nånting. Skulle kört det igår när min mamma kom hem efter jobbet (precis när hon kliver innanför dörren) men hon slutade tidigare igår och det visste jag inte förrän hon redan klivit innanför dörren. Ska göra ett nytt försök idag.

På söndag ska vi ev promenera med Martina och Villgott och då tänkte jag att dom kunde agera lite störning samt ta hjälp av Martina i hälsa träningen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har du testat att binda fast henne eller sätta henne bakom galler när du sätter och lägger henne på kommando? Det kan ju vara idé om hon inte stannar kvar frivilligt (eller på kommando)

Hur tänker du jobba med koppelgåendet? Hur skall slutresultatet se ut? Skall hon "gå fot/här/fint" vissa sträckor eller skall hon gå utan att dra öht?

Jag tror att det kan vara idé att lägga upp träningen i små, korta och väl planerade pass. Skaffa någon typ av tjänstetäcke/detalj som du sätter på henne när ni skall träna(jag kör ju halsband när han skall gå bra i koppel, i sele får han gå lite som han vill även om jag förstärker att han går bra även då)

Låt morgonpromenaderna bli som de blir och lägg in ett extra pass efter en rastning/promenad. När hon är som mest nere i varv och går som bäst.

Hon "fastnar" ju väldigt lätt hos dig så jag skulle börja sätta kommando på att hon går fint när du belönar henne i pos.

Självklart ställer jag upp som störning och hälsningsobjekt på söndag!

Vad duktig du har varit på att introducera olika föremål! Jag har aldrig ens tänkt så långt, vi håller oss till vantar och olika leksaker. (Tack för inspirationen)

Hannibanni & Chippendale sa...

Igår testade jag att kasta iväg en godisbit och när hon ätit upp den säger jag sitt/ligg. Det gick hyfsat (jag får nog öka avståndet en bit i taget)

Började med koppelgåendet lite igår. Upptäckte det på vägen hem efter en promenad och sen fortsatte vi inne. Inne gick det jättebra (jag kördeutan koppel), ute gick det oxå bra ända tills vi fick en gubbe framför oss.

Anonym sa...

Kul att det fungerar! Hur jobbar du med koppelgåendet? Förstärker du enbart när hon gör "rätt" eller lägger du även in negativa straff? Har du börjat sätta kommando på det?
I "antidragträning"(en friare form av fot/här, alltså att hunden skall gå i slakt koppel oavsett störning) så tycker jag att nosdutt i handflata fungerar super. Här kör jag med "kom".