onsdag 11 mars 2009

Förvirrad matte

Jag känner mig lite förvirrade angående läxan vi fick.
Ska jag bara ha sitt som kommando och att hon sitter tills jag säger ngt annat? Eller ska jag ha sitt kvar? Samma sak funderar jag över när det gäller ligg. Egentligen borde det vara det allra enklaste att bara ha sitt/ligg men samtidigt så säger jag sitt i så många olika situationer och där sitt mest betyder att sitta ner men att hon är fri att resa sig när hon vill och sitt kvar har jag kört med innan....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha! Kul att du tog upp det, jag tänkte fråga dig detsamma....

När jag lärde in sitt så jobbade jag med sitt-sitt kvar men när jag började klickerträna så övergick jag till enbart sitt. När jag nu tränar dörrträning och sitt(på kommando) med störning så har jag faktiskt återgått till att säga sitt kvar när jag lämnar honom i pos, mest för min egen skull skulle jag tro. Han skulle nog sitta kvar oavsett (jag har jobbat en del med att han verkligen skall sitta kvar frivilligt och då kan man ju inte gärna upprepa sig)

Gör det som känns bäst för er, sitter hon stadigt på ett kommando så skulle jag nog inte börja lägga in dk. Har du däremot sagt "Sitt/stanna kvar" innan så skulle jag nog fortsätta med det...

Hannibanni & Chippendale sa...

Jag håller nog fast vid det gamla alltså sitt kvar och ligg kvar. Det kan hon ju sedan tidigare och det blir bara krångligt för mig att hålla ordning på allt. jag har så mkt i huvudet iaf =)

Ses vi på söndag?