måndag 23 februari 2009

Tillbaka från vetten

Var hos veterinären idag och det kan vara tre olika saker:
-Leishmania (men finns det verkligen i Rumänien?)
-Pollenallergi (hassel)
-Rävskabb

Jag hoppas verkligen att det INTE är Leishmania. Men efter lite egen efterforskning här på nätet lutar det mot att det är pollenallergi (hassel). Symtomen för det var bla håravfall, klåda och slicka - och bita på tassarna vilket hon gör.
Vi har iaf tagit blodprov för att kolla leishmania och skabb. Vi var där för nästan exakt ett år sedan för då kliade hon sig oxå fast på andra ställen och då fick vi ngt medel som skulle ta bort småkryp (som hon ev fått i Rumänien) och sen slutade hon att klia.

Hanna skötte sig jättebra men vetten knöt ett band runt nosen för säkerhets skull. Hanna uppförde sig inte så bra första gången dom träffades. Veterinären erkände idag att hon vid första mötet med Hanna hade tänkt Stackars familj som fått en sån hund! Men idag sa Hanna inte ett ljud och vetten fick titta på henne utan ngr som helst problem. Hon tyckte att vi hade gjort ett bra jobb och att vi måste jobbat hårt. Det har dom sagt flera ggr på HC oxå och berättat för övriga deltagare att Hanna är en helt ny hund jämfört med hur hon var i höstas. Jag tycker dock inte att jag har gjort ngt, men det kanske man gjort fast man redan glömt hur det verkligen var. Jag har en förmåga att bara se problem men man får ju inte glömma att titta i backspegeln och se hur långt vi faktiskt kommit. Vi har en del rädslor kvar men vi har jobbat oss igenom många oxå!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att du är jätteduktig med Hanna! Kul att det gick så bra hos vetten och att de såg att hon blivit en annan hund! Du tänker ju och tränar hund hela tiden (även om du säkert inte känner så själv) det är ju kul att se att det ger resultat också!

Jag hoppas att kliandet ger med sig och att det "bara" är hassel/pollenallergi. Rävskabb borde det ju inte vara, är inte det väldigt smittsamt? I så fall skulle nog V visat symptom vid det här laget.

Hannibanni & Chippendale sa...

Tack!

Leishmania är det som tur är inte! (det finns inte i rumänien)
Jag skulle faktiskt gissa att det är hassel allergi iom att vi var där för nästan exakt ett år sedan pga att hon kliade sig.