söndag 22 februari 2009

Nytt projekt IGEN

Jag skulle ju inte börja med ngt nytt projekt förrän jag fått stimulus kontroll på det hon redan kan... Jaha det gick ju bra men vi har iaf fått kommando på vinka och det är ju alltid ngt. Idag började vi med projekt sitt fint. Det var inte alls tänkt att vi skulle börja med ngt nytt men minisöket gick lite dåligt och medan jag funderade på hur vi skulle göra lyfter Hanna på båda framtassarna och då var jag inte sen med att klicka! Hon tar upp tassarna i en väldigt fart, det ser nästan ut som hon hoppar sittandes.
Ang minisöket så gick det inte bra pga att hennes öron hänger ner så jag kan inte se var hon nosar. jag satt och funderade på om jag skulle byta till en större låda med lägre kanter eller om jag ska knyta en skarf eller liknande runt hennes huvud och bli av med öronen på det viset. Jag tror jag ska testa det senare alternativet först.

Vi har även hunnit med att spåra idag. Jag gick ett U-format spår på fotbollsplanen och det gick skapligt. Det positiva är att jag kan säga bra utan att hon tittar upp på mig utan fortsätter framåt, det kunde jag inte förut. Det negativa är att när hon spårat en bit och fått upp farten så tappar hon fokus och hittar på ngt annat (som att bara springa rakt fram eller nosa på ngt annat). Jag vill ju hellre att hon nosar lite långsammare och mer noggrant. Jag vet bara inte hur jag ska få till det. Ska försöka hinna med ett spår imorgon oxå innan det blir mörkt. Jag jobbar ju först och sen på eftermiddagen ska vi till vetten och kolla upp Hannas ögon. Hon tappar päls runt ögonen och hon kliar sig så det har blivit ett litet sår över ena ögat.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade nog testat att scarfvarianten, jag har ju ett skäggproblem istället, hur kommer man runt det?

Har du kollat blodspår på Canis-TV? Du kan ju göra en likadan variant fast utan utlagt godis och blod? Raka paralella spår med koner i båda ändar (så du vet exakt vart du gått) Jag skulle nog bara hålla emot i linan om hon börja slå och belöna som på sökbanan, klicka och belöna frekvent när hon jobbar på i spårkärnan, du skulle ju antingen kunna ha henne i koppel och belöna nära eller belöna med kastad godis framåt?

Hannibanni & Chippendale sa...

En scarf runt munnen kanske? =)

Jag har henne i koppel. Ska kolla in canis-TV för det har jag inte gjort ännu. HC jobbar inte med klicker i spåret utan dom tycker att man ska använda rösten istället. Jag känner mig lite mitt emellan på ngt sätt men man vänjer sig väl kanske.

Anonym sa...

OK. Då är jag med. Berömmer de BARA med rösten eller är det ok att gå in och belöna i spåret? Jag vet att många vill undvika att belöna när hunden spårar just för att det är svårt att veta exakt vad man belönar. Frågan är ju om det blir mer störning än hjälp att använda godis på Hanna som motivationshöjare i spåret?

Hannibanni & Chippendale sa...

De berömmer bara med rösten i själva spåret men efter så belönar dom med godis, så har jg fattat det iaf. Sen tar dom pauser i spåret och kliver av en liten stund innan dom fortsätter där dom slutat och då antar jag att man kan belöna med lite godis och berömma hunden.
Jag försökte med godis igår men jag upplevde det mer som störning för Hannas del.

Anonym sa...

Jag förstår om godis kan vara störande för Hanna. Om du bara kör upptag då? Flera upptag som du berömmer och belönar för att hon tar, när hon börjar förstå vad det handlar om kan du ju gå längre och längre i spåret?