torsdag 12 februari 2009

Jag har en plan!

NU har jag bestämt mig för att det är dags att få stimuluskontroll på tricksen som Hanna kan, jag menar vad är det för vits att hon lär sig en massa nya saker utan att ha ett kommando på det. Idag tog jag tag i det och vi har börjat med vinka. Det var ett tag sedan vi tränade på vinka och det låg ganska långt bak i hennes repertoar. Jag fick börja med att klicka och belöna att hon bara lyfte tassen men sen gick det snabbt att få fram vinkandet igen. Vi hann inte så långt men jag säger kommandot samtidigt dom hon viftar med tassen. Lunchen tog slut ganska fort idag men middagen ska jag dela i mindre bitar så kan vi köra ett lite längre pass i kväll. jag får inte starta ngt nytt projekt förrän vi har stimuluskontroll på:
Vinka
Buga
Rulla runt
Vira in sig i filten
Skäms kan vi nog oxå behöva ta en liten koll på.
Nickandet tycker jag inte att vi är redo att lägga in kommando på ännu och vissa saker som att backa och backa upp för trappen har jag självmant valt att inte ha ngt kommando på. Hon har väldigt lätt för att plocka fram backandet och backa upp för trappan var mest en kul grej, jag vet inte om jag ska bry mig om att sätta kommando på det. Vi får se.

Hanna sover i sängen och jag stänger alltid sovrumsdörren så att hon inte kan ta sig ut ur rummet för man vet aldrig vad hon kan hitta på när ingen ser. I början ville hon inte alls gå ner och lägga sig men istället för att ropa och ropa på en hund som inte vill gå ner, la jag till ett extra träningspass i sovrummet på kvällen och då har hon hon glatt sprungit ner i sorummet. Nu har vi inte tränat i sovrummet på ett bra tag men hon har sprungit lika glatt ändå tills nu. Nu vill hon inte gå ner längre och igår började jag med ett litet träningspass igen. När vi tränar brukar vi mest träna på nya saker men nu har jag tänkt att vi på sista träningspasset i sovrummet ska repetera gamla saker så att de förblir färskt i minnet och inte glöms bort. Tricks och sånt som vi har stimuluskontroll på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha! Så det finns saker som Hanna inte VILL göra, jag trodde hon var med på allt? Det bor alltså en liten Villgott i henne också?

Stackars dig som inte skall få påbörja något nytt innan du har stimuluskontroll på era tricks, du lär få jobba snabbt - du vet hur lätt det är att hitta nya roligare saker att träna på? (Vi får se hur länge jag håller i inkallningsträningen) Kom just på att jag måste jobba upp stimuluskontrollen på snurra igen...tack för inspirationen!

Hannibanni & Chippendale sa...

Ja gå och lägga sig är ngt som hon INTE vill göra =)

Än så länge har jag skött mig och inte börjat på ngt nytt!