måndag 9 februari 2009

Första veckan på Hund Campus

Då var man hemma igen efter första veckan på hund Campus. Det har varit mkt information och det är skönt att vara hemma en vecka nu och samla tankarna innan det är dags för nästa pass.

Det här första passet har vi haft grunderna i operant inlärning och specialsök grund (som även "vanligt" folk kan vara med på). Vi har testat lite i labben och Hanna kom ihåg vad hon skulle göra sen sist. Jag och Hanna var ju på Campus 5 dagar i höstas och fick då prova på i labbet så vi ligger lite före dom andra.
Jag är än så länge den enda som går dressör. Vi är 3 st som går yrkesutbildningarna (men jag tror att vi kommer bli ngr fler om jag förstod rätt) och dom andra två går analytiker.

Nästa vecka är det spår som gäller och det ska bli spännande, nu ska jag verkligen se till att det fungerar även när vi kommer hem. Vi har ju gått spårkurs tidigare och Hanna var jätteduktig på kursen men det gick inte alls bra när kursen var slut och jag och Hanna skulle spåra på egen hand. Hoppas jag får det att funka denna gången för det är kul aktivering.

Nästa vecka ska vi gå igenom vad vi har för mål och sen blir utbildningarna mer individanpassad tror jag. Problemet är att jag inte har en aning om vad jag vill. Det finns så mkt som verkar intressant och spännande. Bara jag får träna hund så är jag nöjd =) Specialsök tycker jag verkar jättekul och spännande mkt beroende på att jag älskar att träna i labbet. Det går fort, det är enkelt, hunden lär sig snabbt och Hanna tycker att det är skitkul! Jag är lite inne på liksök, vattensök, cancer, röta, pcb, mögel, idhundsök (leta efter bortsprungna hundar), barnsök ja listan kan göras LÅNG! Söka efter mobiltelefoner skulle framförallt vara väldigt praktiskt!

Jag tog inte ett enda kort när jag var där. Jag hade med kameran och tänkte på det men jag vet inte riktigt vad jag ska ta kort på.

Nästa vecka på HC ska jag försöka ha med Hanna lite mer. Jag blir så bekväm med att bara lämna henne på rummet när vi tex har teori men jag tror att jag ska ha med henne lite mer så hon får vänja sig vid att det är folk/hundar men att man inte behöver bry sig och framför allt att ligga still och inte göra ngt. Hon har svårt för att just ligga still och inte göra ngt när det är folk runt om eller andra hundar men jag hoppas att hon kan vänja sig för då blir allt så mkt enklare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår om du har svårt att bestämma dig! Vad har man för begränsningar? Om man väljer specialsök så får man väl med alla delar av det du beskriver eller har man en "doftinriktning" som huvudämne??

Intressant verkar det i alla fall!

Hannibanni & Chippendale sa...

Jag vet faktiskt inte riktigt hur det är tänkt men jag antar att man har olika doftinriktningar för man lär nog inte hinna med alla!