måndag 8 november 2010

Handlingträning

Idag har jag försökt mig på lite handling(agility) träning med Hanna. Momentet var att shejpa hunden till en matta/filt eller vad som helst egentligen. Sen skulle man ha 3 st likadana i en trekant och meningen med övningen är att hunen ska lära sig att läsa mina axlar (för den ska gå åt det hållet som mina axlar pekar åt).
Jag jobbade eftermiddag idag och Hanna fick vara med och vara kontorshund (hon skötte sig exemplarisk = sov i stort sett hela tiden =) ). På jobbet har vi flera små runda mattor och dom använda jag mig av. Började med att shejpa in att hon skulle gå till mattan. Inga problem. Däremot när hon väl var på mattan gjorde hon som hon väldigt ofta gör dvs hittar på egna moment och förgyller tillvaron lite. Första gången la hon lite käckt in hoppståstuds. Jag kan inte låta bli att skratta åt henne och vi gör ett nytt försök. Hon förstod snabbt att hoppståstudsar inte gav ngn belöning så andra gången jag "skickade" henne till mattan la hon till snurr istället. Hon snurrar och snurra och jag står vid sidan om och skrattar år mitt galna yrväder. Vi bryter igen och det blir inget mer försök utan jag konstaterar att jag behöver en ny plan.... 

Hanna har fyllt 3 år i Sverige och det firade på campus (precis som förra året) med massa träning, tårta och självklart sjöng vi och hurrade oxå. Jag har tränat diabetes med både Hanna och Sheep. Det har varit riktigt roligt att träna med Sheep och jag längtar efter en egen sheltievalp <3

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, ni kanske ska skaffa en egen handling? Dvs Hanna-handlingen? :D

Hannibanni & Chippendale sa...

ja det kanske skulle vara ngt. Kan se framför mig alla hundar som mellan hindrena lägger till lite egna hopp, snurrar och rullar runt :) DÅ kan vi snacka om hundsport på hög nivå :)