tisdag 26 januari 2010

Utöka mina belöningar

Jag håller på att läsa Susan Garrets häfte och det står många nyttiga tips där. Vad jag speciellt fastnat för just nu är att överföra värdet från en sak till den andra, att jag kan få en mindre bra belöning att bli till en riktigt bra belöning. Susan hade motsatta problemet med sin ena hund som jag har med Hanna. Hennes hund var galen i leksaker men inte i mat/godis.
Jag börjar med att ranka mina belöningar (om Hanna får välja så ser det ut ungefär såhär tro jag)

1= dom här belöningarna är nästan för bra, hon kan knappt koncentrera sig pga att det är för gott!
2= älskar hon
3=gillar skarpt
4= Visar lite intresse
5= Tveksamt
6= Bryr sig inte

Så här ser Hannas lista ut:
1
Stekt korv
Oxfilé
Springa

2
Mjukost på tub
Pannkaka
Färsk frolic
Köttfärsgodis
Köttbullar



3
Vit fiskgodis
Tonfiskgodis
Torkad korv

4
Morötter
Gurka

5
Fleeceflätan
Tyg frisbeen
Bollar
Dragkampsnallen

6
Alla andra hundleksaker som finns

Min tanke är nu att jag genom att använda stekt korv tex ska få upp leksaker högre upp på listan. Jag ska nog ta och göra en helt ny leksak (tex boll på snöre) så jag kan stoppa lite godis i bollen som jag kastar iväg. Jag vill börja med ngt helt nytt som hon inte redan har ratat. Planen är att jag ska belöna enkla saker som hon redan kan tex snurr med en kastad boll och när hon får tag i den drar vi lite och hon får en korvbit som jag stoppat i bollen. Jag ska bara göra detta när jag vet att hon verkligen är på hugget och har massor med spring i benen. Förhoppningsvis kan springandet till bollen oxå vara en belöning i sig. Vi får se hur det går...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det där är ju super!

Jag försöker göra så med apportbocken nu, lek/håll roligaste leksaken och sedan jobbar jag in tråkigare leksaker varvat med apportbocken, det fungerar bra!

Likaså händer det att jag dubbelbelönar, först med lek och sedan godis eller tvärt om, jag upplever det som om det ökar värdet på båda.

Samma sak vid lekapportering, hämta tråkig leksak för att få leka med rolig, till slut har han inte full koll på vilken som var roligast...

Egentligen borde jag också skriva ner en sådan lista...

Linda sa...

Vad smart! Det där tål att tänkas på lite... jag skulle behöva utvärdera Athos efter det där systemet tror jag, och se hur jag kan förbättra vissa belöningar.

Hannibanni & Chippendale sa...

ja jag hoppas att jag ska kunna få fler belöningssätt. En sak som jag oxå måste tänka på är att variera godiset, det blir ofta samma sort i flera dagar (tills det tar slut) innan jag byter till en annan sort...