måndag 1 februari 2010

Korvboll

Idag har jag testat att öka värdet för leksaker. Jag tog en leopardfärgad tennisboll, gjorde ett snitt och lade i några korvbitar. Anledningen till att jag valde en boll är att den är lätt att kasta för i vissa situationer saknar jag att inte kunna belöna med ngt som inte är hos mig (i agility tex) samt att hon får springa efter som är en belöning i sig för henne. Dessutom får jag ingen fart om hon ska bromsa upp hos mig hela tiden.  Hanna var väldigt intresserad och jag pratade med glad/mystisk röst under tiden som jag förberede för att egga henne lite. Första kastet gick bra, hon for efter men sen när jag skulle få ut korvbiten blev det lite problem. Jag pratade fortfarande med samma röst för att behålla hennes intresse. Till slut fick jag ut den och jag var väldigt glad över att jag bara lagt i en bit.
Vid nästa laddning lade jag i betydligt mindre bitar och flera stycken. Jag vill att den ska vara rejält laddad nu i början så att hon verkligen tycker att det är värt det. Denna gången fick hon snurra innan jag kastade. Jag är SÅ duktig på att kasta så naturligtvis kastade jag ner den för trappan (vi var inomhus). Hanna hämtade den dock men jag fick uppmuntra henne med lite med rösten. Hon vill gärna rulla bollen själv för att få ut korvbitarna på egen hand (precis som Qulan) så jag får stoppa henne (annars får hon aldrig ut dom)
Tredje och sista gången fick hon skämmas innan jag kastade och då sprang hon oxå efter men min självständiga fröken vill ju få ut korvbitarna själv utan mattes hjälp så även här fick jag stoppa henne men hon säger inget när jag tar bollen utan är bara ivrig över att jag ska få ut korven.  Efter tredje gången slutade jag (men jag gjorde nog en ggr för mkt) för jag vill inte att hon ska tröttna. Det verkar hoppfullt och det ska bli spännande att prova ute där det finns lite större ytor att springa på. Min tanke är sen att jag även ska kunna ta bollen och binda den i ett snöre för att på så sätt kunna belöna med kamplek oxå.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att det verkar fungera!! Min första tanke var precis den som du var inne på - snöre. Du skulle ju kunna sätta en tunn lina i bollen nu ibörjan för att få den till dig om hon börjar försöka få tag i godbitarna på egen hand, hon är ju som sagt väldigt självständig så att få henne till att be om hjälp hos dig vore ju bra, då får du ju henne att komma in med bollen också. En liten tanke bara......

Hannibanni & Chippendale sa...

Jag tror faktiskt att det är enklare att gå den här vägen med snöre sen. Sätter jag snöre i med en gång får jag nog inte samma fart och intensivitet (?) för då tror jag att hon tröttnar fortare. Hon är ju mjuk och försiktig i munnen och att dra i bollen är nog ett för svårt och stort steg. Det är därför jag tar den här vägen. Jag har bara gjort det tre ggr än men jag tror att hon kommer komma in till mig med bollen snabbare och snabbare. Jag hoppas det iaf... ;)

Anonym sa...

Aha, jag tänkte mer som att dra till snabbt innan hon greppar(mer jaktlek) men du har ju helt rätt i det du skriver.

Jag har väntat ut V åtskilliga timmar och han kommer ju (oftast) in med föremål direkt, så visst det ger ett bättre och hållbarare resultat.

(Har man inte en "springa efter hunden" husse som ställer till det för en så går det nog ännu fortare....nu har han iof lärt sig att V köper byteshandelslek med två bollar)

Hannibanni & Chippendale sa...

Haha jo folk som ställer till det för en är man ju van vid. Man får väl se det som en extra utmaning? ;)