lördag 23 januari 2010

Hundlördag

Idag har jag och Martina varit i Tidaholm och tittat på en rallylydnadstävling. Det var nybörjarklass och fortsättningsklass. Det började med fortsättningsklassen och både jag och Martina blev väldigt förvånade. Det började med banvandring där dom inte bara fick gå banan utan domaren (?) gick runt och förklarade vad varje skylt betydde samt att alla innan fått en karta över hela banan. När tävlingen väl började så var det otroligt dålig kvalité på ekipagen, visst rallylydnad är mer fritt (man får locka osv) men det här var nästan extremt. Hundarna gick lite hursomhelst bredvid ägarna och ägarna lockade och visade extremt mkt med händerna. Dom var 7 st och den som kom 7 (var en ren katastrof i mina ögon) blev uppflyttad till högsta klassen (!) Hur tusan kunde det gå till? Nej jag blev väldigt besviken över vilken dålig kvalité det var.Nybörjarklassen såg betydligt bättre ut, dom var ganska många så vi tittade inte på alla utan åkte hem efter en stund. Rallylydnad skulle kunna vara en bra grej men när det går till så här behöver man ju inte ens träna in ngr skyltar innan eftersom det räcker med att locka hunden med handen och få den dit man vill.

När vi kom hem igen tog vi en timmes lunch och sen bar det av ut med våra egna hundar. Vi åkte ut till Segerstorp och lade spår samt promenerade. Jag lade ett spår till Hanna i djup snö och med synretning och sen lade jag ett spår till Villgott i ett motorspår. Vi promenerade medan spåren fick liggtid och ca en timme senare tog vi spåren. Hanna var först ut och det gick över förväntan! Hon följde mitt spår, MITT SPÅR! Hon hade dock lite bekymmer med snö som fastnade i trampdynorna och sista biten var lite sämre. Spåret var inte speciellt långt men jag ska nog köra liiite kortare nästa ggr så hon bibehåller sitt fokus hela vägen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ett inlägg!!!Det var på tiden! Hanna tog ju spåret jättebra, sedan att hon fick snöklampar var ju inte så konstigt. Duktigt!

Ja du, rallytävlingen var en besvikelse....Jag visste ju att många startar bara för att det är kul utan några direkt kunskaper om rallylydnad men att fortsättnignsklassen och att de som tävlar aktivt var så mycket sämre än nybörjarna som inte tävlat eller kanske ens tränat rallylydnad var så stor var skrämmande att se!

Hannibanni & Chippendale sa...

Ja och idag har jag skrivit ett till! ;)

Ja rallyn var en besvikelse, såg att en del hade blivit diskade i nybörjarklassen oxå. Jag måste nog kolla upp reglerna lite..

Du å Villgott kommer ju att regera på rallyplanen utan att ens behöva lyfta ett finger!

Anonym sa...

Jag såg också att flera blivit diskade....Mysko. Hittade du första hunden i nyb klassen i resultatlisten? Den som vi tyckte såg så bra ut förutom det sneda läggandet?

Det blir ju lite tokigt då hunden får full poäng så länge den håller sig 0,5m från föraren oavsett pos...då kan ju hoppiga och hundar som ser lite allmänt vimsiga och ofokuserade ut hamna bra till i alla fall. Det skulle kanske vara någon begränsning även på det? Hur mycket de får studsa omkring? Skall läsa igenom de olika poängavdragen igen...

Jag tror INTE att vi skulle göra så bra ifrån oss. Villgott känner av direkt om jag blir minsta nervös. Han skulle säkert bara ställa sig och illglo på allt runtomkring och nosa i marken. Nyttig träning skulle det dock vara....

Hannibanni & Chippendale sa...

Ja det var konstigt att så många blev diskad med tanke på att ingen blev diskad i fortsättningsklassen. Men jag är nöjd med att samojeden blev diskad för jag gillade inte hennes sätt att "bära" runt hunden i halsbandet.

Vilken var det som var nr 1? Enligt resultatlistan så var det ju den svarta spanieln som bröt men visst var det en eng. springer som vi såg som nr 1?

Anonym sa...

Jo, men visst var det väl springer spanieln men vart hamnade den????

Undrar om de menade D eller icke godkända? En himla skillnad...för att bli diskad behövs väl ganska grova företeelser om jag läst reglerna rätt.