söndag 24 januari 2010

Mer spår!

Idag bar det iväg ut till Segerstorp igen för mer spårträning. Jag lade ett lite kortare spår idag, som ett U och efter svängen lade jag belöningen (som även idag var en burk med skinkost i). Spåret låg kanske en 40min (glömde klockan/mobilen hemma) och även idag hade jag synretning. Hanna var grymt taggad när vi kom tillbaka från promenaden och skulle ta spåret. Hon tyckte det var onödigt med sele och grejer och pekade verkligen ut spåret för mig att HÄR ÄR DET! Spårandet gick jättebra, hon hade lite bråttom men annars över all förväntan. När hon hittat och slickat i sig belöningen fortsatte hon att spåra hela vägen tillbaka. Då var hon lugnare och spårade exemplariskt, jag berömde henne socialt hela vägen och i slutet får vi ett gammalt korsande spår av en männsika som hon undersöker lite snabbt men fortsätter sedan i mitt spår! Jag tömde fickorna på godis när vi var klara =) Hon hade lite problem med snöklumpar idag oxå (efter hon fått sin första och "riktiga" belöning ) men motivationen för att fortsätta spåra var så hög idag att hon tog sig fram ändå. När vi åkte hemifrån visade termometern på -4 och i bilen på vägen hem från Segerstorp (precis när vi tagit spåret) visade den på -8. Egentligen ska man inte spåra när det är över -5 grader för det blir för svårt med nybörjarhundar och hade jag vetat det innan hade jag inte spårat idag. Så det gör att jag blir extra stolt över min rumänska stjärnhund!

På morgonpromenaden idag fick vi två riktigt nära hundmöten och jag satte henne ner och matade med godis och det gick jättebra, hon brydde sig inte och när dom passerat var hon mer intresserad av att nosa efter var dom hade gått än att vända sig om och skälla som hon brukar göra. Även i Segerstorp såg vi flera hundar och hon har bara varit glad/nyfiken och sedan sprungit till mig och jag har självklart belönat med både röst, tricks och godis.

Det har varit en jättebra dag idag och Hanna är på ett strålande humör (och även jag). Imorgon ser planen ut så här:
-spår (om det inte är för kallt)
-rumsök droger
-nosetouches med nya plexiglastargeten

3 kommentarer:

Anonym sa...

Duktigaste Hanna!!! Kul att det har lossnat. Bra jobbat, synretningen verkar ha gett effekt!

Själv tappade jag modet lite efter gårdagens misslyckande. Jag skall försöka rycka upp mig igen....Synd bara att jag har så lätt för att släppa sådant som inte går av sig självt...feg och lat...

Hannibanni & Chippendale sa...

Ja det känns verkligen skönt. Jag ska nog köra med synretning ngn gång till men sen ska jag försöka plocka bort den. Hon spårar mkt bättre och lugnare när hon inte har bråttom fram till belöningen. Jag ska försöka göra så att jag bryter henne en bit in i spåret och belönar henne sen fortsätter vi spåra samma spår och bryter igen osv. Iaf nu i början tror jag att det kan vara bra eller vad tror du?

Självklart ska du rycka upp dig igen. Villgott är ju grym på att spåra det vet du men det var för stora störningar sist och alla har vi bra och mindre bra dagar, även hundar!

Anonym sa...

Att bryta och belöna tror jag är jättebra! Då kommer hon nog att sansa sig och lära sig att man kan komma åt belöningar även under vägen fram.