lördag 28 november 2009

Bortskämda

Jag och Hanna har blivit bortskämda, både igår och idag har vi varit ute med Martina och Villgott!. Igår promenerade vi och hundarna busade. Hanna som inte fått springa på ett par dagar hade lite att ta igen och det gjorde hon! Jag fick hundtränaren av Martina (tack än en gång!) och hon fick två frisbees utav mig. Villgott är mer intresserad än Hanna och det är riktigt kul att kasta till en hund som faktiskt springer efter och kommer TILLBAKA med frisbeen, det är man inte bortskämd med.
Har bläddrat lite i Hundtränaren och kunde inte låta bli att le när det på en sida stod att man skulle sammanfatta träningen för året som gått (alltså detta året) på en halv sida. Jag har lärt mig så OTROLIGT mkt detta året att det skulle kunna bli en hel roman :) Både jag och Hanna har utvecklats massor även om man har svårt att se det själv.

Idag har vi träffats igen tillsammans med ngr andra och tränat lite. Vi hade platsliggning och först var jag tveksam till om vi skulle ställa upp (fegis) men det gjorde vi och Hanna låg som en ängel. Hon kikade runt ngn gång men hon låg still även fast vi hade störning!
Vi lånade Martinas plastapport och tränade håll fast och även det gick över förväntan. Duktig tjej! däremot fanns det ju en hel del annat som jag inte är lika stolt över men man kan inte få allt ;)

Imorgon ska jag städa här hemma och plocka iordning alla HundCampus papper samt att Kenzo anländer och ska vara här tills på tisdag. På fredag åker jag och Hanna till hundcampus igen, sista gången nu och teoriprov. BLÄ. Hoppas man får sitt diplom..
På fredag drar cancerprojektet igång, det ska bli riktigt spännande! Hoppas, hoppas att Hanna tar det! (ingen press alls... ;) )

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen tack för idag! Jag blev så glad över att du valde att följa med!

Hanna var ju en stjärna på platsen och apporteringe enl Lkl 1 har hon! Så såg det ju inte precis ut för ett år sedan???

Hannibanni & Chippendale sa...

Tack!
Nej så såg det verkligen inte ut för ett år sedan! just nu känner jag ett jättesug för att köra lydnad/GF. Imorgon ska vi ta tag i ingångarna igen och så ska jag få till ingång i apporteringen oxå. och lite fotgående kanske.. Bäst att passa på innan lydnadssuget försvinner ;)

Anonym sa...

Ja! Vad roligt, jag har mina dippar jag också men återkommer alltid till lydnadsträningen ändå. GF och Lkl1 lydnaden har man ju faktiskt stor nytta av i många olika situationer.

Jag och Linda brukar köra ett moment/trix/nyinlärning per vecka. Den här veckan har vi valt att lära in en lugnande signal. Hänger du på? Jag har tänkt lära in vända bort huvudet(vänster), sätter nog "skäms" som kommando på det. Du och Hanna är ju shapingexperter så ni skulle väl hinna lära in hela "lugna signaler repertoaren" på en förmiddag, men det är alltid kul och utmanande att ha någon att jobba mot?

Hannibanni & Chippendale sa...

haha just nu har jag tappat allt träningssug... Energin går åt till tålamodet ;) Men det ska bli kul å träna med Kenzo ikväll. Är inne på att lära honom att skämmas :)

vad kul med trix! Hahah shejpingexperter vet jag inte men vi får se vad vi hinner med, tiden går ju så fruktansvärt fort! Har inte hunnit få gjort ngt vettigt (nyttigt) idag. Absolut är det kul att ha ngt att jobba mot!

Vet du var man kan köpa en plastapport som du hade?

Anonym sa...

Joho! Ni är visst shapingexperter! Det går ju undan som hejsan när ni tränar! Kan du se Villgott hoppa upp i famnen på nå´n? Det mest vågade V har hittat på när vi kört "vända bort huvudet" har varit att a)lyfta höger tass b)lyfta vänster tass och C)backa - och då snackar vi lyyyyyyyftttttaaa långsaaammmt, peta på matte. Han är rolig.

Det vore kul om vi kunde köra lite inomhusträning imorgon? I så fall skall jag lägga krut på hälsaträning(du får figga, jag måste jobba med "kom" att han kan bryta/ gå bort från figge utan att skälla, det kan jag köra mot er medans ni tränar annat om det är ok=störning mao), mötes/tandvisningsträning(som vi gjorde sist med båda hundarn + en ev näbbtarget - har du testat den på Hanna förresten?), trix och A-hindret, det vore väl konstigt om vi inte kunde få flyt på det där A-hindret? Om jag börjar med det när han är som piggast så borde det ju gå lättare?

Skall du köra "skäms" som det "skall" vara? Alltså med tass över nos?

Hannibanni & Chippendale sa...

Inomhusträning låter toppen!
Haha söta Villgott!! :)

Att börja med A-hindret låter som en bra plan! Ev så tar jag med Kenzo imorgon EVENTUELLT. Jag får se hur jag gör och hur mkt tålamod jag har. Hanna tycker nog att det är väldigt onödigt. Finns det ngn bur på hundra? Har för mig att det funnits tidigare annars får jag ha dom i bilen.

Det blir ingen skämsträning idag. Kenzo är helt slut så jag tar och tränar med Hanna innan vi lägger oss.

Å då ska vi absolut börja hoppa upp i famnen träningen med Villgott imorgon! Måste ju bevisa för matte att hon har fel ;) Det finns ju stolar hos Malin (iaf sist vi var där) så det blir perfekt :)

Nej näbbtarget har jag aldrig provat, verkar spännande.

Anonym sa...

Ehhh...stolar...V hoppar inte upp på stolar....nu skall vi inte lära in några olater här. V

Skämt och sido, vi håller oss till A-hindret sålänge tror jag annars kokar V:s hjärna över.

Det fanns en bur där när jag tränade för Malin men nu vet jag faktiskt inte. Du får väl knyta fast honom i ett hörn annars? Bra störningsträning....(fast synd om Kenzo)

Jag är inne på att sätta "boooort" som kommando på att vända bort huvudet. Går bättre ihop med "braaa" som jag brukar ha när han frivilligt släpper fokus på mötande hund, vad tror du?

Så, då ses vi ikväll. Skall vi säga nå´t senare än vanligt 18.15? Vi har ju lampor i alla fall. Tar du med Kenzo så kanske vi skall skippa prommen eller gå någon annanstans innan så att vi inte blir överkörda?

Vi ses!

Martina

Hannibanni & Chippendale sa...

Bort låter som ett bra kommando.

Jag tar inte med Kenzo. Så vi kan ta promenaden som vanligt. Har mejlat dig!