söndag 15 november 2009

Vad tiden går fort!

Redan mitten av november nu, mitt bloggande har helt kommit av sig..

Idag har vi tränat med Martina och Villgott. Vi kom båda två fram till att vi behöver planera våran träning bättre och att vi tränar en i taget så att hundarna får paus och att vi kan titta på varandra och komma med tips och idéer. Jag och Hanna tog nog inte en ända paus idag, iaf fall inte tydlig så att hon förstod att nu vilar vi. Det kändes som att hon tröttnade idag men det kan ju oxå bero på att vi tränade samma moment hela tiden. Ooops..
Idag tränade jag och Hanna på tricks (ovanligt, host harkel) och det gick väl sisådär. Vi håller på med slalom baklänges och det är lite klurigt för Hanna vill gärna svänga åt vänster istället för höger. Martina tipsade och sa att vi nog behöver börja med att backa bakåt (att både jag och Hanna backar bredvid varandra). Det har vi tränat på hemma och det gick riktigt bra, hon backade långsamt och fint bredvid mig (till min förvåning men hon var nog trött efter förmiddagens träning och inte lika ivrig som hon brukar).
Jag plockade fram frisbeena igen och hon sprang efter 3 ggr sen bröt jag. Framsteg! Provade även med härliga Villgott och han snappade det direkt men det var lite konstigt att komma tillbaka till mig med frisbeen :) Sötnos.
Nästa gång vi tränar ska jag faktiskt plocka fram GF pärmen IGEN. Det SKA gå att jobba sig igenom momenten. Några har vi ju redan kryssat som godkända och många av dom som är kvar känns halvklara. Vi börjar men innan vi hinner färdigt så har jag ledsnat. Skärpning! Kanske ska jag införa godisbelöning till mig själv för varje steg i rätt riktning?

Ikväll har jag och Hanna tränat på nicka igen (eller eller hur som jag valt att kalla tricket) Momentet är i stort sett färdigt och har varit det länge men så har vi det här lilla problemet med kommandon. Men skam den som ger sig, vi ska ha signal på det oxå. Jag tror att vi behöver mängdträna det mer och på olika platser i olika situationer. Samt att jag ska vänta med kommandot lite för nu säger jag det varje gång hon nickar istället för att hon väntar på mitt kommando innan hon nickar. Det slarvar jag väldigt mkt med och det blir nog tydligare för henne om hon bara får belöning för tricket när jag gett signalen.

Nu ska jag damma av pärmen, plocka fram boken och planera morgondagens träning. Om vi tränar ett pass morgon, middag, kväll så ska iaf minst ett pass vara ett GF pass. Det låter väl rimligt? I veckan ska vi nog kraftsamla på håll fast och hoppstå.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen tack för igår! Villgott var HELT SLUT! Fick dra ut honom vid 16-tiden (jättepigg när han väl kom ut) och runt 21-tiden.....Jag kände ju redan igår att han var seg men att han skulle sova hela dagen det trodde jag nog inte.

Jättebra att vi är överens om vårt fortsatta träningsupplägg! GF passar sig ju utmärkt för den typen av träningsuplägg. Vi får höras om promme eller nå´t i veckan!

BRA att du bloggar igen!

Hannibanni & Chippendale sa...

haha söta farbrorn! Det tar på krafterna att hålla koll på ett yrväder till tjej som aldrig är still. Man kan tvingas hoppa över stenar och allt möjligt ju ;)

Ja vi får höras om vad vi ska hitta på i veckan!

Cirkusliv sa...

Hanna och Tekla är helt klart dom finaste tjenerna! :)
Eran idé om att träna en och en hund även vid trick-träning är ju jättebra! Det borde vi göra här på Campus med!

Hur går det förresten med att hoppa upp i famnen? :)

Cirkusliv sa...

Kanon! Bambi kommer bli sååå fin! :D