måndag 8 juni 2009

Motivationen på topp

Jag har varit i en svacka dom senaste dagarna men efter lite skummande i olika hundböcker så är träningsmotivationen på topp och jag känner mig extra laddad efter mitt och Martinas träningspass idag. Jag och Hanna fick tränat riktigt mkt och det känns superkul.

Hämta: vi har tagit tag i apporteringen igen (blev lite sugen efter samtalet med Wandas ägare igår) och apportering har jag oh Hanna inte kört på ett tag men idag dammade vi av momentet igen. Hon hämtade klicker, mobil och sko utan problem (dock ville hon gärna rulla runt med skon i munnen) men när vi kom till nycklarna var det lite bekymmer. Dom var VÄLDIGT läskiga att ta i munnen men efter lite träning så funkar det oxå utan ngr problem nu. Upptäckte att hon tyckte det var roligare att hämta saker om hon fick springa tillbaka med dem. Sedan testade jag även att när hon hämtar sakerna så går jag åt andra hållet. Jag vill lära in bärande, att hon kan gå och bära på saker bredvid mig (som sin egen bajspåse tex). Det fungerad oxå bra nu måste jag bara utöka tiden mer och mer.

Platsliggning: Hon blir lite rastlös av att bara ligga still, hon reste sig ca 3 ggr under 3 min men det är jag ändå nöjd med. Det var en del folk som gick förbi och vi har aldrig tränat platsliggning mer än kanske högst ngn minut tidigare. Hon börjar gärna pipa lite och vrida lite på sig.

Inkallning: (i lina) gick jättebra, fullfart framåt till mig!

Det känns som att det finns så otroligt mkt roliga saker som jag vill lära Hanna just nu och det ska verkligen bli kul att komma igång ordentligt igen. Vi är ju träningsnarkomaner hon och jag!

Martina och Villgott träning gick oxå bra. Det är verkligen kul och inspirerande att titta på andra, man lär sig mkt! Villgott låg duktigt kvar på platsliggningen även fast Hanna pep och var allmänt störig. Han är så otroligt söt när han far runt i full fart med en leksak i munnen och busar!

Idag har jag bestämt mig för att köra mögel på Hanna. Jag tycker att det är dags att vi inriktar oss på ngt och inte bara håller på med teet. Sen hoppas jag att vi hinner med ngr ämnen till.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för igår! Vad duktiga vi var på att få till BRA träning! Nu gäller det bara för oss att försöka hålla oss till lyckade träningspass. Jag upplever nog att vi blir bättre och bättre?

Det var ju nyttigt att testa lite nya moment också. Det är nog inte så tokigt att lägga in något nytt eller ändra något från gång till gång. Som t ex hälsaträning, inkallning. Platsliggningen med störning var ju toppen, det är ju en grej som är vettig att lägga in med jämna mellanrum!

Hanna är så härlig och duktigt! Jag fick bara Villgott till att nosa på bilnyckeln, han gillar INTE att apportera nycklar....

Vad roligt att du kom på hur du skall få Hanna att bära/hålla kvar när ni fortsätter/börjar gå. Du kan nog använda Hannas glädje och önskan om att få springa/raca till mycket! Det var härligt att se inkallningarna, de tycker jag att du skall jobba mer med! Hur är hon att lämna? Du skulle ju kunna lämna henen i lina och köra inkallning, hon lugnade sig ju faktiskt i starterna för varje rep vi körde så helt omöljigt borde det ju inte vara?

Ha det så kul på HC så hörs vi!