onsdag 8 oktober 2008

Klätter-apa








Kroppskontroll träningen har verkligen gett utdelning, Hanna klättrar mer än gärna på stenar, träd mm när vi är ute. På bilden där hon står i trädklykan (bild nr 2 uppifrån) har hon bara stått med framtassarna förut (tillsammans med Chip) men häromdagen hoppade hon helt plötsligt upp! Jag hade inte kameran med mig då men det hade jag idag.
-
Vi har verkligen haft otur med pensionärerna sedan vi kom hem från kurser, det kryllar av dom och självklart möter vi dem när vi går på trånga ställen. Jag lyckas inte få kontakt med Hanna då utan hon blir helt blockerad och har bara fokus på pensionären... Meningen är ju att vi ska arbeta oss fram succesivt och vi är inte redo för att möta pensionärer på så nära håll ännu.
-
Annars går det jättebra med träningen. Det vi tränar mest just nu är burleken, lekapportering, få upp ett lekintresse hos Hanna och åtta mellan benen. Ibland tror jag att Hanna driver med mig, speciellt när vi tränar burleken. Jag har shejpat henne till att gå in i buren och nu går hon in och sätter/lägger sig utan problem. Men under själva shejpingen har hon tex satt ena tassen i buren sen tittar hon på mig precis som att Hallå matte fattar du inte att du ska klicka nu? Men istället har jag väntat ut henne och hon har fått ta ett steg till innan jag klickar.
-
Lekapportering började vi med igår, då använde jag en boll och det gick sådär. Idag bytte jag föremål (det var inte riktigt meningen) till en tross och det gick jättebra. Först försökte hon balansera på den med tassarna men sen ramlade poletten ner och hon plockade upp den flera gånger.
-
Lekintresset går oxå framåt, jag använder hennes middag som belöning för då är hon lite extra på hugget. Jag försöker shejpa fram att hon ska dra i trasan och hittills har jag fått fram ett litet dragande och det verkar som att hon tycker att det är ganska kul ändå. Så helt omöjligt ska det nog inte vara.
-
Åttan klarar hon nästan helt på egen hand, det är det första benet som är lite problem. Hon vill gärna vända och gå tillbaka igen.

Inga kommentarer: