fredag 25 februari 2011

Lek som belöning!

Läste för ett tag sedan i Kims blogg (tror jag att det var) om att bara använda lek som belöning i minst ett träningspass om dagen. Hursom helst har jag tänkt på det en del men aldrig kommit till skott (vågat prova) för Hanna har haft väldigt svårt med att leka och efter en del shaping och värdeöverföring så kampar hon riktigt bra nu och bollar kan vara roliga.

Idag var hon lite speedad när vi kom hem från jobbet och vi körde först ett träningspass (som vanligt med godis/mat som belöning)med att lyfta vänster bak-och framtass samtidigt och hon börjar hitta balansen nu och tar nästan ingen hjälp av väggen längre. När vi tränat färdigt tyckte hon att vi skulle träna mer och då slog det mig att jag skulle testa att bara använda lek som belöning. Jag valde att inte shejpa ngt nu utan repetera lite av sånt som hon redan kan och som hon tycker är väldigt roligt (som hopp och snurr tex). Det gick jättebra de första gångerna men efter fjärde gången tyckte hon att nu ska jag väl iaf få godis. Hon blev lite snopen och när hon konstaterat att det inte skulle bli ngt godis lekte hon med min arm och sedan var jag snabb med att bryta innan hon tröttnade helt.

Sen körde vi ngr lyfta på vänster fram-och baktass igen med klick+kastad boll (och sen en godis när hon överlämnat bollen). Första gången blev hon förvånad men sedan gick det bättre. Det roliga var att ena gången som jag kastade iväg bollen (inomhus) kom hon tillbaka med en BH istället men det går ju att ha dragkamp med en sån oxå :)

Det här måste jag verkligen fortsätta med och jag tror att Hanna kommer snappa detta snabbt och tycka att det dessutom är riktigt kul att leka. Jag ser verkligen fram emot den här utvecklingen och att kunna belöna med lek har varit en sak som jag länge drömt om i våran träning. Skam den som ger sig!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg! Något att ta till sig.

Hannibanni & Chippendale sa...

Tack!