torsdag 28 februari 2008

Köttbullsgömma

Både idag och igår har jag och hundarna roat oss med att gömma köttbullar. Jag känner att Hanna behöver jobba mer med huvudet. Hon hade lite svårt för att sitta kvar igår men idag gick det som en dans! Idag hade Chip svårare för att sitta kvar, han var väl lite för ivrig =) Själva letandet går jättebra för båda. När jag gömmer på ställen som jag tycker skulle vara svåra hittar hundarna lättast och tvärtom. En väldigt enkel och rolig lek faktiskt. Det tar inte lång stund och man kan göra det lite när som helst. Lite omväxling mot den vanliga träningen =)

I rallylydnadskursen har vi fått läxa, gå fot och bakdelskontroll. Bakdelskontrollen gick bra när vi var på kursen så den läxan har vi inte börjat med ännu. Fot däremot... här gäller det att vara uppfinningsrik för Hanna hoppar väldigt mkt och gärna. Jag har fått bort hoppen men upptäckte att hon går snett igen. Råkade passera en spegel igår och då fick jag syn på att hon går med huvudet nära mig men baken sticker ut åt vänster. Jag har börjat gå längs med sängen och väggar där det är smalt så att baken inte kan sticka ut utan hon måste gå rakt och framförallt nära mig. Hoppas det löser sig nu under helgens träningspass.
Både Chip och Hanna har lärt sig ett nytt trick: Krafsa! (krafsa med tassen i marken)

1 kommentar:

Ulrika sa...

Vad kul att läsa att ni tränar så i härdigt. Det är oxå kul att se att du är så påhittig - det måste man vara med en sån pigg o glad hund som HanniBanni! Jag är säker på att det kommer gå superbra för er med all träning!
/Ulrika